Waarom je vóór 2026 nog een elektrische auto moet leasen
Elektrisch rijden is de afgelopen jaren fiscaal aantrekkelijk geweest. Dankzij een lagere bijtelling bespaarden zakelijke rijders honderden euro’s per jaar. Maar vanaf 1 januari 2026 verandert dit: de bijtelling voor elektrische auto’s stijgt naar 22% over de volledige cataloguswaarde. Financial lease is dé manier om nog dit jaar te profiteren van de oude regeling – en dat voordeel vijf jaar lang vast te leggen. In dit artikel lees je precies hoe dat zit.
Hogere bijtelling EV’s vanaf 2026: wat kost dat jou?
Tot en met 2025 geldt nog een verlaagd bijtellingspercentage van 16% over de eerste € 25.000 van de cataloguswaarde van een volledig elektrische auto. Over het bedrag boven die grens betaal je 22%. Vanaf 2026 verdwijnt dit voordeel volledig: je betaalt dan standaard 22% bijtelling over de gehele waarde van de auto, ongeacht het type aandrijving. Daarmee komt er een einde aan het fiscale verschil tussen elektrisch en fossiel.
De verhoging van de bijtelling betekent dat je als zakelijke rijder meer belasting gaat betalen bij privégebruik van je elektrische auto. Waar je eerder nog gedeeltelijk kon profiteren van het lagere tarief, betaal je straks het volle pond – wat kan oplopen tot duizenden euro’s per jaar, afhankelijk van de cataloguswaarde van de auto.
Financial lease als slimme keuze voor elektrisch rijden in 2025
Financial lease is vooral populair bij ondernemers en zzp’ers die grip willen op hun investeringen. Je wordt economisch eigenaar van de auto, komt in aanmerking voor fiscale voordelen zoals investeringsaftrek, én – als je dit jaar nog instapt – voor vijf jaar lang een lagere bijtelling.
Het fiscale voordeel op elektrische auto’s verdwijnt sneller dan veel ondernemers denken. Door nu nog een elektrische auto via financial lease aan te schaffen, leg je het lagere bijtellingspercentage voor vijf jaar vast. Wacht je tot 2026, dan betaal je standaard 22% – en dat scheelt fors.
Bijtelling elektrische auto in 2025 vs. 2026
Stel: je least een elektrische auto met een cataloguswaarde van €50.000 en je gebruikt deze ook privé. Dan krijg je te maken met bijtelling – een bedrag dat bij je inkomen wordt opgeteld en waarover je belasting betaalt.
In 2025 geldt nog een verlaagd bijtellingspercentage van 16% over de eerste €25.000 van de cataloguswaarde. Over het resterende bedrag van €25.000 betaal je 22%.
De bijtelling ziet er dan als volgt uit: (16% × €25.000) + (22% × €25.000) = €4.000 + €5.500 = €9.500 bijtelling per jaar.
Vanaf 2026 geldt er geen verlaagd percentage meer. Je betaalt 22% bijtelling over het volledige bedrag van €50.000. De berekening: 22% × €50.000 = €11.000 bijtelling per jaar.
Het verschil in bijtelling is €11.000 – €9.500 = €1.500 per jaar. Afhankelijk van je belastingschijf kan dit betekenen dat je netto €600 tot €900 méér betaalt per jaar. En dat gedurende 5 jaar – wat neerkomt op een totaal verschil van duizenden euro’s.
Kortom: lease je nog in 2025, dan zet je het lagere bijtellingsbedrag voor 60 maanden vast. Dat levert een fors belastingvoordeel op ten opzichte van het leasen vanaf 2026. Zeker bij auto’s in het middensegment en hogere segment maakt dit een merkbaar verschil in je portemonnee.
Hulp nodig bij het kiezen van je elektrische leaseauto?
Wil je weten welke elektrische auto bij jouw onderneming past? Of heb je hulp nodig bij het kiezen van een leaseconstructie die het maximale belastingvoordeel oplevert? Onze specialisten staan voor je klaar. Doe direct een aanvraag of plan een gratis adviesgesprek.